fredag 12 juli 2013

Nutkin sockor




Som ni kanske läst så kommer starten av min video-podcast att dröja lite. Just nu har jag så mycket att göra att det känns som att jag knappt hinner sova.

Men jag lyckas pula in lite stickande i schemat ändå, jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag inte kunde sticka.
Jag har bara stickat sen i februari-mars i år men det har blivit en stor och naturlig del av mitt liv. Ni vet, lite som med internet och mobilen, man frågar sig ibland "hur klarade jag mig utan det här så länge och vad skulle jag ta mig till om det försvann?".

I förrgår blev jag färdig med projektet jag hade hos pojkvännen, en tröja till min hund. (Mer om den i ett annat inlägg)
Och genast kom den där tomheten, den där obekväma känslan att inte ha något att sticka på eller pilla med.
Nästa dag kastade jag mig in på Yll och Tyll i jakt på något, vad som helst som väckte mitt intresse. Jag hittade en underbar härva jitterbug i lila, mörkblå och rosa toner. Perfekt! Sockor fick det bli!
Jag behövde ett lätt och snabbt projekt som gör att jag känner att jag kommer framåt fast jag bara kan sticka en liten stund per dag.

Så, garnet var färdigt. Men mönster då?
Jag finkammade ravelry både en och tre gånger innan jag hittade ett mönster som garnet räcker till och som föll mig i smaken.
Mönstret Nutkin låg redan bland mina favoriter sedan tidigare och till slut, genom uteslutningsmetoden, så fick det bli vinnaren.

Här är mönstret:
http://www.ravelry.com/patterns/library/nutkin
Sa jag att det är gratis?

Jag har just avslutat första mönsterrapporten och det flyter på bra. Den vikta kanten var lite pillig men inte svår. Och mönstret i diagrammet är verkligen lätt att memorera. Det här är en typisk socka som ser svårare ut än vad den är. Om du ska sticka sockor till exempel som julklapp utan att lägga ner allt för mycket tid i djup koncentration så rekommenderar jag det varmt. Perfekt tv-stickning tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar