fredag 2 augusti 2013

Den perfekta mössan?






Den här mössan har varit min trotjänare ett par vintrar nu. Det är den första mössan jag har som faktiskt ser bra ut på. Tack vare de förkortade varven så sitter mössan på bakhuvudet men utan att vika sig eller ligga knöligt i nacken. Men, som ni kanske ser så är den rätt noppig och sliten, det är alltså dags för en ny.
Problemet var att hitta ett bra mönster, den gamla mössan var köpt.
Efter mycket letande och lite hjälp hittade jag slutligen mönstret Sara's saltspring slouchy hat Som är av liknande modell men i tunnare garn.
Jag hade en härva av 8-bit från Nerd Girl Yarns i färgen Friendship is Magic som jag inte hade planerat något för. Lyckligtvis fick jag perfekt stickfasthet med det så nu är det på väg att bli en mössa.




Jag har, som vanligt, ändrat lite i mönstret. Jag valde att inte göra kanten dubbelvikt utan bara i ett lager. Och på de förkortade varven använder jag Cat Bordhis teknik, Thanks Ma, istället för att sticka med omslag på "vanligt" sätt. Precis som hennes Sweet Tomato Heel så stickas mössan i "klyftor". Den blir som en lite stor och pösig STH skulle man kunna säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar