onsdag 28 augusti 2013

Viktiga förändringar!

Det här med att göra en podcast är helt nytt för mig. Det har blivit väldigt mycket att testa mig fram och försöka hitta vad som funkar. Jag hade hört att iTunes kunde vara krångligt att komma överens med, men det gick oväntat enkelt och problemfritt. Vad som däremot visat sig vara ett stort problem är att hitta en bra värd med en server där jag kan lägga mina podcasts så att ni sen kan se dem i iTunes. Många av de video podcasts jag själv tittar på använder sig av Blip.tv, det är en gratis tjänst för just videopodcasts med den enda haken att man måste bli godkänd för att få vara hos dem. Jag trodde inte att det skulle vara något stort problem. Ja, det kunde jag ju få tro.

Efter att jag pratat med Blip så kom det fram att de tidigare lät nästan vem som helst ha sin podcast där och att de som skaffade sitt konto då får behålla det tills vidare. Men om man ansöker nu så är de väldigt selektiva, det ska vara en professionell podcast annars får det vara. Min podcast är inte professionell, jag är i allra högsta grad en nybörjare och det är inte bra nog för dem.

Hos de andra värdarna betalar man för det utrymme avsnitten tar upp på deras server och hur mycket bandbredd man använder. Och tro mig, de vet att ta betalt. Att lägga upp mina videos i full kvalitet skulle ge enorma filer som skulle kosta massor att lägga upp och ta lång tid att föra över till telefonen eller ipoden via iTunes.

På Youtube kan jag lägga upp nästan hur stora filer jag vill, helt gratis. MEN, jag kan inte länka dem med iTunes så alla ni som föredrar iTunes kommer lätt att missa nya avsnitt.

Men jag tror att jag vet hur jag ska lösa detta så att avsnitten ändå finns "överallt".

Jag kommer lägga upp alla avsnitt på youtube, med så bra kvalitet som möjligt.

Hos min andra värd (som skickar till iTunes) kommer jag ladda upp det senaste avsnittet i ett mindre format som är lämpat för att titta på i tex telefonen.
Jag kommer låta så många avsnitt som får plats ligga kvar och då prioritera de nyaste avsnitten.
Är det sen så att man har missat ett gammalt avsnitt som tagits bort så kommer allt att finnas på youtube.

Och självklart så kommer jag att lägga upp länkar till varje avsnitt här i bloggen och skriva om dem på Facebooksidan (glöm inte att gilla den) och i gruppen på Ravelry så att du inte missar dem.
Om du hellre vill få ett mail när jag skriver ett inlägg här så kan du fylla i din mail i rutan högt upp till höger här i bloggen. Där kan du också klickaknappen för att följa Stick och Spinn direktYoutube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar